سیاست‌زدگی بزرگترین مانع در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است

یک کارشناس حوزه ارز، برجام را یکی از مهمترین مسائل کشور در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: بدون شک حل آن سبب گشایش‌های اقتصادی زیادی برای کشور خواهد شد اما عدم تحقق آن نباید تداوم اتخاذ تصمیمات نادرست داخلی در حوزه اقتصاد را توجیه کند.

میثم رادپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به سیاست‌زدگی تصمیمات اقتصادی کشور در سال‌های متمادی، افزود: از آنجا که یکی از دلایل موثر در ناتوانی دولت های مختلف در اتخاد تصمیمات اقتصادی دقیق و منطقی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای همین سیاست‌زدگی ها است دولت سیزدهم باید این معضل را حل کند تا بخش عمده چالش های اقتصادی کشور برطرف شود.

وی بیان کرد: در شرایطی که متغیرهای اقتصادی کشور از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، چند سالی است که شاهد گره خوردن اقتصاد کشور به نتایج برجام هستیم. به طوری که با انتشار اخبار مثبت از نتایج مذاکرات، نرخ ارز و دیگر اقلام در بازار کاهش و در مقابل با انتشار اخبار منفی از مذاکرات، بازار پول و سرمایه کشور به سرعت به آن واکنش نشان داده و با افزایش قیمت ها مواجه می‌شویم که این امر مشکلات متعددی را برای همه اقشار جامعه اعم از تولیدکننده، صادرکننده، بخش های مالی و پولی و در نهایت مردم ایجاد کرده است.

رادپور گفت: بی‌شک موضوع برجام یکی از مهمترین مسائل کشور در سال‌های اخیر است که حل آن سبب خروج کشور از محدودیت ها و در نتیجه گشایش‌های اقتصادی متعدد خواهد شد اما نباید اتخاذ تصمیمات نادرست و غلط داخلی در حوزه اقتصاد را که هیچ سنخیتی با اصول اقتصاد ندارند را به برجام ربط داد و مرتب بهانه‌تراشی کرد.

رادپور افزود: در این سال‌ها همواره سیاستمداران به دنبال این بوده‌اند که چهره ناجی از خود نشان دهند و به همین دلیل تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند تا در کوتاه‌مدت جایگاه اجتماعی آنان را تقویت کرده تا بتوانند به محبوبیت شان برای رسیدن به پست‌های بعدی کمک کند، در حالی که دیده شده تعدادی از این تصمیمات در تضاد با برنامه های اقتصادی است و این به معنای آن است که برخی از سیاست‌های اقتصادی بر مبنای منافع سیاسی افراد و نه اصول اقتصادی، تدوین شده‌اند.

این کارشناس حوزه ارز تصریح کرد: یکی از نکات منفی درباره تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور این است که مسئولان حتی اشتباهات خود را قبول نمی‌کنند و به همین دلیل نظر هیچ کارشناس و فعال اقتصادی را نیز نمی‌پذیرند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در تصمیم نادرست ارز دو نرخی به وضوح لمس کرد. آنان در این سال‌ها برای توجیه اشتباهات خود، مدام جامعه را از اتفاق‌های بدتر ترسانده و به همین بهانه کار خود را توجیه و خود را از تبعات نامطلوب اتخاذ تصمیمات نادرست شان مبرا کرده‌اند.

رادپور در پایان گفت: دولت باید در دوره پسابرجام به فکر نوعی بهره برداری از برجام می‌بود که متاسفانه این امر انجام نشد و فرصت‌ها سوزانده شد. البته در همین دوران آمریکا برخی از بسترهای همکاری با کشورها را با تحریم‌ها و خلف وعده‌ها از بین برد، اما باید این سوال را مطرح کرد که ما در داخل چقدر توانستیم از پتانسیل برجام استفاده کنیم و اگر بهره برداری درست از برجام روی می داد آیا امروز به دیپلماسی اقتصادی نیاز بود یا خیر؟

کد خبر 53272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =